MAP Nymburk - Vyberte si, prosím, z nabízených voleb

čtvrtek, 04 duben 2019 14:58

Místní Akční Plán II na Nymbursku

Map II na Nymbursku

MAP je Místní akční plán vzdělávání, který je prioritně zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání dětí a žáků do 15-ti let. Zahrnuje oblasti včasné péče, předškolního a základního vzdělávání, zájmového a neformálního vzdělávání. Tomuto zaměření odpovídá území realizace i výběr partnerů pro realizaci MAP a zaměření sběru dat. Cílem projektu je vytvoření místního partnerství mezi školami, zřizovateli škol a dalšími subjekty z oblasti vzdělávání, kteří společně vytvoří strategický plán.

Specifické cíle MAP

Cílem MAP je zlepšit kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách tím, že bude podpořena spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání, to znamená společné informování, vzdělávání a plánování partnerských aktivit pro řešení místně specifických problémů a potřeb. Tato spolupráce povede k:

  • Systémovému zlepšení řízení mateřských a základních škol prostřednictvím začleňování dlouhodobého plánování jako nástroje ke kvalitnímu řízení škol.
  • Sdílenému porozumění cíli: orientace na kvalitní a inkluzivní vzdělávání.
  • Podpoře škol se slabšími výsledky a rozvoji potenciálu každého žáka.
  • Dostupnosti kvalitního vzdělávání každého dítěte / žáka v inkluzívní škole.
  • Zlepšení spolupráce v území a využívání místních mimoškolních zdrojů pro rozvoj vzdělávání dětí a žáků, a zlepšení spolupráce s rodiči.

MAP stanovuje priority a jednotlivé kroky nutné k dosažení cílů vzdělávací politiky v území na základě místní potřebnosti a naléhavosti, lokálních přínosů a podloženosti reálnými daty a analýzami z území (evidence based). Je zpracováván ve spolupráci s partnery v území.

Hlavním přínosem realizace místních akčních plánů je tedy vybudování udržitelného systému komunikace mezi aktéry, kteří ovlivňují vzdělávání v území. Vzniklá partnerství napomáhají zkvalitňování vzdělávání zejména v místních mateřských a základních školách, ale také k řízenému rozvoji dalších služeb na podporu vzdělávání dětí a mládeže. 

Koncepční otázky, rozvoj a šíření nových přístupů ve vzdělávání, a celoplošná podpora škol při řešení problémů, se kterými se potýká většina škol, je řešena jinými druhy intervencí, popsanými výše (systémové a koncepční projekty, tematická partnerství na národní nebo krajské úrovni, šablony do škol). 

Vedlejším cílem MAP je podpora sběru informací pro krajské akční plány a pro přípravu výzev územně zaměřených OP VVV, výzev ve specifickém cíli 2.4 IROP a 4.1 OP PPR.

Pro realizaci MAP bylo zvoleno území obce s rozšířenou působností. Na území musí dojít k dohodě, kdo za dané území podává projekt na tvorbu MAP. Za jedno území se předkládá pouze jeden projekt. Vymezení hranice pro realizaci MAP potvrdí Regionální stálá konference.

Koordinovaný a koncentrovaný přístup MAP při řešení místních potřeb

Na úrovni MAP dojde k propojení dílčích strategických priorit, které již byly v území vytvořeny. Strategické priority již definované na území budou základem pro strategický rámec místního akčního plánu.

a) Základním principem je, že MAP vznikající na území správního obvodu ORP respektuje již vytvořená funkční partnerství. Do místního akčního plánu je potřeba přenést strategické záměry, které byly dosud vytvořeny v území, zejména:

  • školské koncepce v území spádového obvodu ORP (včetně těch vytvořených v projektech OP VK, např. ve výzvách 43, 46, 47);
  • schválené strategie dobrovolných svazků obcí;
  • strategie CLLD na území MAS ležících na území;
  • strategií sociálního začleňování zasahující sociálně vyloučené lokality v území;
  • strategie rozvoje svazkových škol.

b) Místní akční plán by také měl promítnout potřeby identifikované na vyšších územních úrovních:

  • strategické záměry velkých měst, která zpracovávají Integrované plány rozvoje území (IPRÚ);
  • strategické záměry městských aglomerací, které zpracovávají Integrované teritoriální iniciativy (ITI).
  • Pokud IPRÚ nebo ITI nepřistoupí k tomu, že se v rámci území, které pokrývají, budou tvořit MAP v územích ORP, pak je nutné, aby zástupci IPRÚ nebo ITI byli zapojeni do tvorby MAP jako povinný partner.

c) Dílčí části místního akčního plánu

MAP se může, v případě potřeby, skládat z dílčích částí. Například část MAS + město, nebo sever/ jih, případně město + venkov + sociálně vyloučená lokalita (ve které probíhá projekt v rámci Koordinovaného přístupu v sociálně vyloučených lokalitách), apod.

Při přípravě MAP je také možné využít zkušeností větších území správních obvodů ORP , které zapojily desítky škol v tzv. klastrech škol, spolupracujících při akčním plánování.

Příprava a realizace MAP umožní v územích zapojit do diskuze o potřebách zejména ředitele mateřských a základních škol, ale i zřizovatele, školská zařízení, NNO a další partnery.

#podlipansko

Naposledy změněno středa, 19 červen 2019 14:36

Aktuality Nymburk

  • Inspirativní kavárna s ministrem Plagou
    Inspirativní kavárna s ministrem Plagou

    V Inspirativní kavárně se inspiroval i ministr

    Inspirativní kavárna, respektované setkávání učitelů a široké veřejnosti v rámci projektu MAP II na Nymbursku nad tématy z oblasti školství a vzdělávání, zahájila nový školní rok ve velkém stylu. Do křesla pro hosta totiž usadila ve čtvrtek 12. září samotného ministra školství, mládeže a tělovýchovy. Příležitost diskutovat s Robertem Plagou si nenechali utéct jak ředitelé škol, tak učitelé, zřizovatelé škol či rodiče.


    Ministr Plaga dorazil na minutu přesně na Malou scénu Hálkova divadla, kde už na něj čekalo téměř šedesát lidí. Za organizátory jej přivítala Markéta Literová z Cílkovy domácí školy a po stručném představení kolekce připravovaných akcí projektu MAP mu předala slovo. Ministr na úvod nastínil, o co ministerstvo školství pod jeho vedením usiluje. Učitelské platy jsou podle něj bodem nula na cestě za nezbytným zvýšením atraktivity učitelské profese, ale za největší „bolístku“ českého školství považuje fakt, že jako národ nepostupujeme v oblasti vzdělávání konsenzuálně. „Co ministr, to jiná koncepce, jiné priority. Proto napínám své úsilí ke stabilizaci v oblasti vzdělávání a snažím se navazovat všechny aktivity svého úřadu na Strategii 2030+“, uvedl R. Plaga. Následně pak vyjmenoval několik zásadních kroků na této cestě. K nim patří např. proměna obsahu vzdělávání reflektující rychlý vývoj ve společnosti nebo metodická podpora pro učitele, „ale podpora nepovinná, protože ne všichni učitelé ji potřebují“. Evergreenem mezi úkoly rezortu školství je snížení administrativní zátěže, k němuž by mělo přispět zavedení rezortního informačního systému, nebo zvýšení právní jistoty pro školy, a to formou poskytování závazných stanovisek při výkladu právních norem. Pan ministr zároveň zdůraznil, že úlohou ministerstva je zajistit prostředky pro vzdělávací soustavu, definovat její rámce a zajistit podporu, ne však nést veškeré náklady či determinovat výuku. Školy podle něj potřebují dostatečnou volnost.


    V navazující diskusi došlo jak na celospolečenská témata, která v současné době zvedají ze židlí odbornou pedagogickou i širokou veřejnost, jako inkluze, povinná maturita z matematiky, platy učitelů či nové financování škol, tak i na konkrétní problémy jednotlivých škol. Ve všech případech projevil ministr Plaga maximální připravenost, odpovídal s ohledem na reálnou situaci, nesliboval nemožné, a hlavně dokázal přesvědčit přítomné o tom, že svému rezortu skutečně rozumí a ví, čeho a proč chce dosáhnout. Chvílemi nahlas přemýšlel o zajímavém podnětu z pléna a svým celkovým projevem si minutu po minutě získával důvěru širokého spektra tazatelů, což je v dnešní době na naší politické scéně jev ojedinělý. Zpětná vazba potvrdila, že nikdo neodešel zklamaný a nikdo nelitoval času stráveného s panem ministrem Plagou.
    Pro Inspirativní kavárnu projektu MAP na Nymbursku je velmi povzbudivá skutečnost, že v ní můžou nalézt inspiraci nejen učitelé nebo rodiče, ale i ministr školství.

    Co řekl ministr Robert Plaga o inkluzi

    Ministr podporuje myšlenku společného vzdělávání, nicméně souhlasil s názorem z pléna, že zavedený systém je neefektivní. Chybou byla živelnost zavádění společného vzdělávání do škol, které nebyly předem připraveny a nedostalo se jim patřičné podpory. Osobně je pro obě složky základního vzdělávání, a to jak školy normální, tak speciální, při fungování jasných pravidel. Vnímá problém pedagogicko-psychologických poraden, které často podléhají tlaku rodičů, a rád by zavedl metodické řízení těchto institucí. Je tu ještě jeden problém: „Štve mě chování mnoha rodin, které dnes extrémně přenášejí veškerou odpovědnost za své dítě na školu. Odmítají domácí úkoly a přípravu, dětem se nevěnují, ale agresivně se domáhají dobrých výsledků svého dítěte“, uvedl ministr.

     

    Minirozhovor, který poskytl ministr Robert Plaga realizačnímu týmu projektu MAP II na Nymbursku

    Pane ministře, hovořilo se zde opakovaně o dramatickém nedostatku učitelů. Přitom se ví, že velké procento absolventů pedagogických fakult do škol nenastoupí. Neměl by se změnit už samotný proces přijímání na pedagogické fakulty ve smyslu sofistikovanějšího zjišťování předpokladů pro učitelské povolání?
    Cílem je, aby vznikl přetlak na pedagogické fakulty, aby bylo možné studenty vybírat. Dokud nebude učitel atraktivní povolání, nemá to smysl. A jestli bude člověk dobře učit, to se ukáže stejně až před katedrou. Dnes tu zazněla dobrá myšlenka: kromě síta při přijímačkách by se měli studenti potkat s praxí už hned v prvním a druhém ročníku studia. Jedině tak včas zjistí, zda mají pro toto povolání talent a zda je baví učit.


    Apropos talent: Často narážíme na problém nadaných dětí. Odborníci se shodují v tom, že jejich podpora je nedostatečná, pokud talentované dítě vůbec někdo odhalí. Jak vnímáte tento problém?
    Je nešťastné, že nadané děti byly zahrnuty do kategorie dětí se specifickými vzdělávacími potřebami. Při stávajícím systému práce pedagogicko-psychologických poraden je možné zachytit pouze ty děti, které mají nadání v kombinaci s některou poruchou. Cesta nevede přes poradny, nejčastěji by to měl být učitel, kdo odhalí mimořádně nadaného žáka. Je však zatím otázkou, kdo by kvalifikovaně tyto děti testoval. Souhlasím, že téma nadaných dětí je podceňováno. Jakmile se společné vzdělávání usadí, bude možné se tomuto problému věnovat.


    Dovolte otázku týkající se Místních akčních plánů vzdělávání. Máte šanci v rámci své práce sledovat konkrétně tento systémový projekt? Pokud ano, jak jej hodnotíte?
    Mám štěstí, že mám výborný tým náměstků, takže mám zpětnou vazbu. Ta je speciálně u tohoto projektu velmi dobrá, což se odráží i ve vyjednávání o podobě budoucího programového období. MAPy za mě ano, byť ne všude fungují stoprocentně. Ale v principu je to velmi dobrý nástroj, který má přímý dopad do území, a to je to, co mě zajímá: ne systémový národní projekt, ale reálný výkon. Poněkud skeptičtější jsem v případě Krajských akčních plánů vzdělávání. To však souvisí s rozdílným přístupem hejtmanů k této problematice.


    Prozraďte nám ještě, zda jste maturoval z matematiky. A kdybyste měl možnost volby, zvolil byste si ji jako maturitní předmět?
    Ano, maturoval jsem z matematiky. Za dva. A šel bych do toho znovu, ale to jsme zase
    u toho: je to dáno tím, že jsme měli na střední škole skvělého matematikáře.
    Pane ministře, můžete nám na závěr sdělit svůj dojem z dnešní Inspirativní kavárny? Nebyl to pro Vás ztracený čas?
    Přiznám se, že jsem nevěděl, co od tohoto setkání čekat. Ale díky různorodému složení publika, v němž byli zastoupeni ředitelé i učitelé různých typů a stupňů škol, jsem mohl na místě nahlas přemýšlet, takže to byla velmi dobrá zpětná vazba. Upřímně, mám z té spousty podnětů možná větší hlavu, než když jsem přijížděl, ale jsem za to rád.

    Moc Vám děkujeme za návštěvu a čas a přejeme hodně zdaru.

    Za realizační tým

    Zobrazení vložené galerie on-line na:
    https://vzdelavani-spolecne.cz/o-map-new-ny#sigProId4c8dc9d3dd

    Ivana Šmejdová

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Zahradní festival
    Zahradní festival

    Místní akční plán vzdělávání na Nymbursku společně se Střední zemědělskou školou v Poděbradech si vás dovolují co nejsrdečněji pozvat na Zahradní festival, který se koná 19. září 2019 v Eko zahradě v Poděbradech. Podrobný program a pozvánku naleznete v galerii obrázků. Těšíme se na vás! :-)

  • Ministr školství Robert Plaga v zářijové Inspirativní kavárně
  • Výzva pro šikovné školáky ve věku 12 - 15 let! :-)
    Výzva pro šikovné školáky ve věku 12 - 15 let! :-)

    Nejsme bábovky!


    Hledají se zvídaví žáci, kterým není lhostejný okolní svět. Výzva pro třídní kolektivy sedmých až devátých ročníků. Hned dvě aktivity nabízí Místní akční plán vzdělávání II na Nymbursku sedmákům, osmákům a deváťákům. Těm, kteří nepatří mezi bábovky bez vlastních nápadů, těm, kteří jen nevisí na mobilech, ale přemýšlejí o světě, v němž žijí. 

    Chceme zlepšit místo, kde žijeme bude bavit ty, kdo mají nápad, jak zlepšit život ve svém okolí, třeba zkrášlením veřejného prostoru, zmapováním regionální historie či uspořádáním kulturní či společenské akce. Co budou k tomu potřebovat? Chuť a odvahu svůj nápad uskutečnit, a také oblíbeného učitele, který se stane patronem jejich projektu. Pak už stačí zaslat stručnou anotaci svého projektu na e-mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Vybereme maximálně šest nejlepších projektů, které podpoříme částkou 10 tisíc korun a pomůžeme vaši třídu a zároveň školu zviditelnit. Pozor! O vaše nápady se zajímá vedení města Nymburk! Vybrané týmy budou moci prezentovat své projekty před starostou a místostarosty města a dozvědět se tak jejich názor. Nad projekty, které zaujmou nejvíc, převezme město Nymburk záštitu.
    Pro inspiraci: V rámci projektu MAP I jsme v roce 2017 podpořili tyto nápady vašich starších kolegů: Běh k Bučickému mlýnu, jehož vyvrcholením bylo vypuštění výra velkého - žáci ZŠ a MŠ G. A. Lindnera Rožďalovice. Sousedské lavičky pro venkovní vyučování i posezení pro občany a žáky – sedmáci ze ZŠ a MŠ Dymokury. Sousedské povídání – informační tabule Vítejte v naší škole doplněná stoly a lavičky, umístěné před vchodem do školní budovy – deváťáci z téže školy.

    Příběhy našich sousedů – Post Bellum jsou výzvou pro osmáky a deváťáky, které baví historie a třeba pokukují po žurnalistice či právech. Jejich úkolem je najít zajímavého pamětníka, vyzpovídat jej a ze získaných materiálů včetně fotografií vytvořit rozhlasovou reportáž nebo televizní dokument. K ruce budou mít nejen svého učitele a koordinátora Post Bellum, ale například i redaktory Českého rozhlasu. Pro zájemce je připraven workshop pro začínající kameramany či střihače i workshop s lidskoprávní tematikou. Těšíme se na 5 -6členné třídní kolektivy, které svým příběhem přispějí k rozšíření sbírky PAMĚTI NÁRODA. Ta obsahuje již na 570 pamětnických příběhů, najdete je na www.pribehynasichsousedu.cz. Projekt je dlouhodobě podporován Českým rozhlasem a Ministerstvem kultury. Pojďte s námi psát živou učebnici dějepisu! Těšíme se na vaše přihlášky na e-mailové adrese Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..


    Ono to výše uvedené dá velkou práci. Ale je-li smysluplná a navíc nás baví, pak stojí za to. Přinese totiž radost a užitek nejen nám, ale i mnoha dalším lidem. Nikoli potlesk či diplom, ale vědomí tohoto je hlavní odměnou pro ty, kteří nejsou bábovky!

    Příjem přihlášek do obou aktivit uzavíráme již 15. září!


    Realizační tým projektu MAP II na Nymbursku

    Milena Válková, koordinátorka plánování MAP II, tel. 721 170 352

  • Kulatý stůl na téma strategie ve vzdělávání ČR do roku 2030+
    Kulatý stůl na téma strategie ve vzdělávání ČR do roku 2030+

    Ojedinělá možnost zúčastnit se diskuze s odborníky na téma vzdělávání přímo v našem regionu!

    Diskuzi bude moderovat Prof., PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D., předseda externí expertní skupiny pro přípravu Strategie 2030+.

    Číst dál...
  • Tisková zpráva Kulatý stůl
    Tisková zpráva Kulatý stůl

    Ředitelé škol na Nymbursku se sešli u kulatého stolu s tvůrci nové strategie vzdělávání

    Nymburk se stal v pondělí 3. 6. 2019 dalším z měst ČR, které poskytlo zázemí pro uspořádání kulatého stolu na téma Řízení vzdělávacího systému ČR do roku 2030.

    Číst dál...

Vzdělávání společně

Cílem projektu je vytvoření místního partnerství mezi školami, zřizovateli škol a dalšími subjekty z oblasti vzdělávání, kteří společně vytvoří strategický plán, který jim následně pomůže při plánování investičních a neinvestičních záměrů tak, aby mohly například bez problémů předkládat žádosti o podporu z fondů EU a dalších programů.

Poslední aktualizace

  • úterý 17 září 2019, 13:01:12.

Tady jsme

Kontaktujte nás

MAS Podlipansko, o.p.s.

kancelář a korespondenční adresa:
Chvalovická 1076
289 11 Pečky

Datová schránka ID: hiusthz

IČ: 27408507
č.účtu:438868349/0800

MAP vzdělávání Nymbursko
projekty@podlipansko.cz

MAP II vzdělávání Kolínsko

jana.zabranska@mukolin.cz

jarmila.dvorakova@mukolin.cz